Over PraatErover!

Wie zijn wij? Wat is onze missie? Wat doen wij? Wat hebben wij al bereikt? Wie zitten er in het bestuur?

Wie zijn wij?

Sinds 2022 staan Rachel Gooijer, Claire van Megen, Yvonne van Veldhoven en Rutger Lamberts samen aan het roer van PraatErover!. Één gepassioneerde counsellor, drie gemotiveerde studenten, en vier keer hetzelfde doel: ACTIE
Er is nu laagdrempelige gratis hulp nodig om de situatie van studenten te erkennen en zo snel mogelijk te verbeteren.

Wat doen wij?

Onze aanpak is heel simpel en effectief: in samenwerking met de Besturen van studentenverenigingen (gezelligheids-  culturele-  en sportverenigingen) plaatsen wij gecertificeerde psychische hulpverleners die begaan zijn met jongvolwassenen  zodat ze beschikbaar zijn voor studenten. Deze hulpverleners begrijpen de specifieke uitdagingen van studenten en zijn bevoegd om hen te behandelen. Dit betekent geen eindeloze verwijzingen van de ene instantie naar de andere en geen herhaling van je verhaal.  Zo krijg je direct de hulp die je nodig hebt.

Ons initiatief begon in Leiden, waar we als studenten de gemeente aanspraken en de ernst van de situatie hebben aangekaart. De succesvolle implementatie in Leiden maakt duidelijk dat we door moeten gaan!!

Wat hebben we bereikt?

In november 2022 zijn we begonnen met de eerste counsellor op L.V.V.S Augustinus. Dit bleek (helaas) een succes en vervolgens is er besloten om het initiatief uit te rollen naar heel Leiden. In april 2023 kregen wij onze eerste pilot toegewezen van de Leidse Wethouder van wethouder Economie, Kennis, Sport en Gezondheid Fleur Spijker. Op 1 juni 2023 werden de diensten van  PraatErover! beschikbaar gesteld voor 16.000 studenten in Leiden. Op dit moment zijn de eerste uitbereidingen bezig naar de studentensteden Delft en Rotterdam. Houd deze pagina in de gaten voor het eerste nieuws op de belangrijkste ontwikkelingen.

Wat is onze missie?

Gratis hulpverlening voor elke student in Nederland!
Bereik de student dáár waar ze zijn!
Laagdrempelig dus!
Gratis hoge kwaliteit én,
Zonder Schaamte!

Het Bestuur van PraatErover!

Claire van Megen

Mijn naam is Claire van Megen, en met trots mag ik mezelf de voorzitter van PraatErover! noemen. Ik ben een Academische PABO-student aan de universiteit en hogeschool van Leiden. In het studiejaar 2022 - 2023 was ik bestuurslid en vertrouwenspersoon van de L.V.V.S. Augustinus en in deze tijd heb ik gezien dat het niet goed gaat met de mensen die zo dicht bij me staan, namelijk mijn medestudenten. Door mijn positie sprak ik naast mijn eigen vrienden ook veel onbekende studenten die worstelen met uiteenlopende mentale problematiek. Hier moet verandering in komen. Ik hoop dat PraatErover! het begin kan zijn van een nieuwe gemeenschappelijke voorziening: gratis laagdrempelige hoogwaardige psychische hulpverlening voor studenten. Dagelijks zet ik me met veel plezier en passie in voor het welzijn van studenten.

Yvonne van Veldhoven

Ik ben Yvonne van Veldhoven en heb sinds 2008 mijn praktijk ‘Vol Vertrouwen’ in Haarlem.
Getrouwd en moeder van 2 zonen die studeren.
In mijn praktijk zie ik steeds vaker jongeren met heftige mentale problemen en via de media horen we verontrustende berichten over onze jongeren.
Naar aanleiding hiervan en heftige situaties die mijn kinderen ervaren in hun nabije omgeving besloot ik vorig jaar oktober 2022 mijn expertise in te zetten en aan de slag te gaan bij L.V.V.S. Augustinus.
Elke donderdag ben ik daar spreekuur gaan houden en (helaas) succesvol. Van het een kwam het ander en met ongelofelijke passie en inzet van Claire, Rutger en Rachel zijn we “PraatErover!’ gestart.
Ik doe dit met heel veel liefde en zie wat een meerwaarde het heeft voor al deze jongeren. Zij zijn immers onze toekomst!!

Rachel Gooijer

Hi! Ik ben Rachel, ik ben 22 jaar oud en studeer Rechten en Fiscaal Recht. Daarnaast mag ik mezelf Penningmeester van PraatErover! noemen!
In ‘22/‘23 was ik Voorzitter van de Plaatselijke Kamer van Verenigingen, het overkoepelend orgaan van de 24 studentenverenigingen in Leiden. Zo ben ik ook betrokken geraakt bij PraatErover!. Na gezien te hebben dat studenten zich echt geholpen voelden door de hulp die we mogelijk hebben gemaakt door de psychische hulpverleners op studentenverenigingen, wil ik graag nog veel meer studenten helpen. Het is helaas hard nodig om een nieuwe vorm van gratis psychische hulp voor studenten aan te bieden, dus ik hoop dat we in de toekomst steeds meer studenten kunnen helpen!

Rutger Lamberts

Dag allemaal, Mijn naam is Rutger Lamberts, ik ben 22 jaar en student Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Binnen PraatErover! ben ik verantwoordelijk voor met name de communicatielijnen. Vorig jaar was ik voorzitter van Augustinus en heb ik Claire, Rachel en Yvonne dit project zien opzetten. Ik ben ongelofelijk blij dat ik mocht aanhaken bij dat vette initiatief.

In 2021 ben ik helaas een goede vriend verloren, aan de gevolgen van mentale problemen. Ik vind dat het niet zo kan zijn dat jonge mensen zich zo mentaal zo slecht voelen en zich zorgen maken over dingen waar ze zich geen zorgen over zouden moeten maken. PraatErover! tracht elke student laagdrempelige hulp te verlenen bij mentale problemen van welke aard dan ook. Een super praktische invulling voor een lastig probleem.